Klachten
Als u vindt dat het Openbaar Ministerie u niet heeft behandeld zoals het hoort, kunt u een klacht indienen. Bijvoorbeeld als u vindt dat uw brief niet op tijd is beantwoord, of als u meent dat u niet netjes te woord wordt gestaan als u ons belt. Of wellicht heeft u klachten over de telefonische bereikbaarheid van het Openbaar Ministerie. In al deze gevallen kunt u gebruik maken van de klachtenregeling van het Openbaar Ministerie.
In beginsel kunt u over juridische beslissingen van het Openbaar Ministerie niet klagen. Bijvoorbeeld wanneer de officier van justitie de zaak waarin u slachtoffer bent niet voor de rechter brengt. Of wanneer de officier van justitie u een transactie aanbiedt. Voor deze klachten bestaan wettelijke regelingen waarop u een beroep kunt doen. Nadere informatie hierover kunt u inwinnen bij bureau slachtofferzorg van de parketten, een juridisch loket (voorheen bureau voor rechtshulp) of een advocaat.
U kunt echter bij het Openbaar Ministerie wel klagen over de aard van de opgelegde sepotcode. Indien bijvoorbeeld uw strafzaak is geseponeerd met de code 02 (onvoldoende of niet overtuigend bewijs) en u bent het met deze code niet eens dan kunt u zich hierover beklagen bij de hoofdofficier van justitie van het betreffende arrondissementsparket.
Zie ook 'Procedure klacht niet-vervolging'.
Indienen van uw klacht
U dient een klacht schriftelijk in te dienen. Het is verstandig om in uw brief te vermelden over wie of over welke afdeling u klaagt. Beschrijft u verder precies wat er is gebeurd en wanneer. Voor een goede afhandeling van uw klacht, hebben wij bovendien uw naam, adres, telefoonnummer en handtekening nodig. Als er brieven of andere stukken bij uw klacht horen, stuur daarvan dan een kopie mee.
In principe kunt u uw klacht indienen tot één jaar nadat het voorval heeft plaatsgevonden. Wij adviseren u echter om uw klacht zo snel mogelijk in te dienen. Iedereen heeft het voorval dan nog vers in het geheugen.
Klachten welke binnenkomen via ons e-mailadres, kunnen niet in behandeling worden genomen.
De behandeling van uw klacht
Eerst wordt bekeken of het OM uw klacht kan behandelen. Als dit niet zo is, krijgt u daarover zo spoedig mogelijk bericht. Als uw klacht ergens anders thuishoort, bijvoorbeeld bij de rechtbank, wordt uw brief daar naartoe gestuurd. Ook daarover krijgt u van ons een brief.
Als uw klacht in behandeling wordt genomen, gebeurt - samengevat - het volgende:
- Degene over wie u klaagt wordt op de hoogte gesteld van uw klacht en daarover gehoord.
- U kunt de klacht persoonlijk toelichten. U krijgt hierover bericht.
- Als dat nodig is, wordt extra informatie ingewonnen.
- Het (parket-)hoofd neemt een besluit. Hiervan wordt u schriftelijk op de hoogte gesteld.
De totale procedure duurt - na ontvangst van uw klachtbrief - maximaal zes weken. Deze termijn kan met vier weken worden verlengd. In bijzondere gevallen kan de termijn met nog een keer vier weken worden verlengd. Als de termijn verlengd wordt, krijgt u hiervan bericht.
Geen beroep
U kunt tegen het besluit van het (parket-)hoofd niet in beroep. Wel kunt u - als u het er niet mee eens bent - uw klacht indienen bij de Nationale Ombudsman of de commissies voor de verzoekschriften van de Eerste en Tweede Kamer. De adressen daarvan staan vermeld in de brief, waarin het besluit over uw klacht wordt toegelicht.
Adres
U kunt uw klacht sturen naar het parket waarover u klaagt t.a.v. de hoofdofficier van justitie, afdeling klachtenadministratie. Als u een klacht heeft over een parkethoofd (een hoofdofficier van justitie of een hoofdadvocaat-generaal) kunt u een brief sturen naar het College van procureurs-generaal te Den Haag.
De adresgegevens zijn te vinden in de rubriek contact.
Klachten over leden van het College van procureurs-generaal kunt u indienen bij de minister van Justitie.
Klacht tegen de politie
Als u vindt dat u niet correct bent behandeld door een politiemedewerker kunt u het digitale klachtenformulier invullen op de site van de politie.