Helm
Brom- en snorfietsers zijn verantwoordelijk voor 1% van de mobiliteit en 10% van de verkeersdoden
Bestuurders en passagiers van bromfietsen en motoren moeten een helm dragen. Meestal gebeurt dat ook wel. Bij passagiers ligt dat helaas anders: regelmatig springen zij zonder helm achterop.
Op welk voertuig moet je een helm dragen?
- Niet: op een snorfiets, brommobiel met gesloten carrosserie hoef je geen helm te dragen.
- Wel: op een brommer, scooter, trike. Uitzondering is de overdekte scooter, de trike met gordels en de open brommobiel met gordels. Hiervoor geldt een vrijstelling.
Eisen aan een helm
Zomaar een helm dragen is niet voldoende: een helm moet goed passen en op een deugdelijke wijze bevestigd. Dus: niet te groot of te klein helm, en mét de kinband goed vast.
Daarnaast moet een helm goedgekeurd zijn volgens de Europese ECE-norm. Dat is te zien aan een in de helm genaaid label met daarop een omcirkelde E plus een cijfer.
Oude helm
Een ander punt: de staat van de helm. Oude helmen kunnen beter vervangen worden omdat de helmschaal broos wordt. Verder is het belangrijk om de helm te vervangen na een valpartij. De schokdemping neemt dan af, ook als er geen zichtbare schade is. Bij sommige importeurs kunt u de helm na een val testen.
Soorten helmen
Er bestaan verschillende soorten helmen: integraalhelmen, jethelmen, systeemhelmen, etc.. Al deze helmen mogen gedragen worden. Ze moeten dan wel zijn goedgekeurd volgens de Europese ECE-norm.
Vrijwel alle bekende merken voldoen aan die norm. Is een helm erg goedkoop of heeft het een heel apart design? Dan is het verstandig in de voering naar het e-labeltje te zoeken. De zogenoemde 'potjes' zijn vaak niet goedgekeurd.
De eerste helmkeuring is uitgevoerd in 1982 en kreeg nummer ECE 22.02.
De helm moet ECE-goedgekeurd zijn, de versie maakt niet uit. Wel is het aan te raden om een oude helm te vervangen door een modern, veiliger exemplaar.