Samenwerking om ordeverstorende passagiers beter aan te kunnen pakken

Het wordt makkelijker om op te treden tegen ordeverstorende passagiers in vliegtuigen, door een samenwerking tussen diverse partijen in de luchtvaart. De hoofdofficier van justitie van het openbaar ministerie Noord-Holland, Digna van Boetzelaer, heeft vandaag een intentieverklaring ondertekend over die gezamenlijke aanpak van ordeverstorende passagiers. Andere ondertekenaars zijn Royal Schiphol Group NV, de Koninklijke Marechaussee, Transavia, KLM, TUI en Corendon Dutch Airlines.

De samenwerking bestond al, maar alle partijen willen meer doen. Sinds mei is er een digitaal aangifteformulier, waarmee cockpitpersoneel gemakkelijk aangifte kan doen tegen ordeverstorende passagiers. Digna van Boetzelaer van het OM Noord-Holland: "Het doen van aangifte is belangrijk. Dit verstevigt de gezamenlijke aanpak van ordeverstorende passagiers en maakt het mogelijk om een verdachte strafrechtelijk aan te pakken."

Ordeverstorende passagiers zorgen voor gevaarlijke situaties in een vliegtuig. Cabinepersoneel kan zijn werk niet meer goed uitvoeren en passagiers kunnen zich onveilig voelen wanneer een medepassagier bijvoorbeeld agressief gedrag vertoont. Ook kan een vliegtuig gedwongen worden ergens anders te landen en kan daardoor de vertraging flink oplopen.
 

Hoofdofficier Digna van Boetzelaer noemt het gedrag van ordeverstorende passagiers volstrekt ontoelaatbaar. "Wanneer een ordeverstorende passagier wordt aangehouden en de KMar een dossier opmaakt, dan zal de officier van justitie de zaak oppakken en de betrokken passagier strafrechtelijk ter verantwoording roepen. Dat kan betekenen dat de passagier een sanctie van het OM krijgt of zich voor een rechter moet verantwoorden. Ook is niet uitgesloten dat de passagier van de rechter de verplichting krijgt opgelegd om de schade te vergoeden. Dit kan ook de schade ten gevolge van een noodzakelijke tussenlanding zijn. Je komt dus niet weg met zulk gedrag, de gevolgen zijn groot."