Minder cocaïne en meer vangsten in Rotterdamse haven

Er is in 2017 door het HARC-team minder cocaïne onderschept in de Rotterdamse haven dan in 2016. Dat blijkt uit de cijfers van het Rotterdamse HARC-team (Hit And Run Cargo-team), een samenwerkingsverband van Douane, Fiod en Zeehavenpolitie. Er zijn wel iets meer partijen onderschept dan in het jaar 2016. In totaal werd 5264 kilo cocaïne, 514 kilo heroïne, zo’n 2700 kilo marihuana en ongeveer 500 kilo synthetische drugs onderschept. Er werden door het HARC-team rond de 30 verdachten aangehouden.

Het HARC-team kwam 82 keer in actie (2016: 67). Het handelt vooral in kortlopende onderzoeken. In sommige gevallen leidt informatie die is binnengekomen bij het HARC-team niet meteen tot de onderschepping van drugs en de aanhouding van verdachten. Die informatie kan dan van belang zijn voor een ander (onderzoeks)team. Het afgelopen jaar is informatie gegeven aan andere eenheden van de politie of het OM in Nederland, maar ook aan opsporingsautoriteiten in het buitenland, zoals België en het Verenigd Koninkrijk. Het HARCteam komt meestal in actie bij inkomende smokkelpartijen, maar ook bij uitgaande lading.

Kleinere partijen

De partijen onderschepte cocaïne waren het afgelopen jaar kleiner dan in 2016. Toen werd een record hoeveelheid cocaïne onderschept (13.312 kilo). Daarbij zaten enkele zeer grote partijen van meer dan 1000 kilo. Dit jaar waren de grootste partijen die werden gevonden rond de 400 kilo (en één van zo’n 700 kilo). In gewicht was de grootste vangst van 2017 de onderschepping van een partij marihuana van ruim 2500 kilo.

Smokkelwijzen

De drugs worden veelal tussen de lading verstopt, maar zitten ook vaak in de wanden of tussen platen in een container. Ook worden nog steeds kleinere partijen ontdekt die door bemanningsleden van zeeschepen worden aangevoerd. Het afgelopen jaar bijvoorbeeld in schoenzolen. In 2017 zijn ook een aantal partijen ontdekt in zogenoemde groupage containers. Dat zijn containers die door verschillende afzenders in Zuid-Amerikaanse landen worden gevuld met - vaak - huisraad.

Verreweg de meeste containers worden aangevoerd naar de grote containerterminals op of bij de beide Maasvlaktes. Maar in 2017 is ook een toename geconstateerd van de aanvoer naar de zogenoemde stadshavens.