Tot 3,5 jaar cel geëist voor grootschalige bankhelpdeskfraude

Een viertal jonge mannen wordt ervan verdacht ongeveer zeventig slachtoffers te hebben gemaakt door middel van bankhelpdeskfraude. In totaal bedraagt de schade zo’n 600.000 euro. Tegen de hoofdverdachte eist het Openbaar Ministerie (OM) drie en een half jaar cel.

Bij bankhelpdeskfraude worden slachtoffers benaderd door iemand die zich voordoet als medewerker van de bank. Vervolgens worden de slachtoffers door een babbeltruc overtuigd om geld over te maken, toegang te geven tot hun bankrekening of zelfs om hun pinpas en pincode af te geven.

Cadeaubonnen leiden tot verdachten

Het speciale cybercrimeteam Midden-Nederland kwam de verdachten op het spoor door overeenkomsten te ontdekken tussen verschillende aangiften uit het hele land. Bij deze aangiften was het gestolen geld overgemaakt naar een website die cadeaubonnen verkoopt voor hotels en vliegtickets. Die cadeaubonnen werden vervolgens verzilverd door de verdachten.

Uiteindelijk bleek er veel meer bewijs te zijn die de verdachten linkt aan tientallen gevallen van bankhelpdeskfraude. Zo werden er in de telefoons en laptops van de verdachten heel veel verwijzingen gevonden naar de namen die de nep-bankmedewerkers gebruikten: Bas Kemper, Jacob van Houten en Jordy Verweij.

In totaal zijn er zeventig aangiften gekoppeld aan de verdachten. “Alle aangiften op de tenlastelegging hebben een vergelijkbare modus operandi”, legt de officier van justitie uit. “In alle gevallen is er gebeld door een bankmedewerker met een van de gebruikte aliassen, is gebruik gemaakt van een telefoonnummer, mailaccount, IP-adres of bankrekeningnummer in gebruik bij een of meer van de verdachten, danwel een combinatie daarvan.”

Ouderen worden slachtoffer

Bij de meeste slachtoffers wisten de verdachten enkele duizenden euro’s te stelen, maar bij enkele slachtoffers nog veel meer. Zo zitten er uitschieters bij van 44.000 euro, 61.000 euro en zelf een van 215.000 euro. “Het gaat stuk voor stuk om nare, brutale feiten waarbij veelal kwetsbare ouderen het slachtoffer zijn geworden”, vertelt de officier van justitie. “Verdachten lijken op geen enkel moment stil te hebben gestaan bij de gevolgen van hun handelen en waren enkel uit op heel snel, heel veel geld verdienen over de rug van goedgelovige slachtoffers.”

De impact van bankhelpdeskfraude is veel groter dan alleen financieel. “De slachtoffers blijven achter met verdriet, boosheid, schuldgevoel en schaamte”, aldus de officier van justitie. “Deze vorm van fraude tast het vertrouwen in het bankwezen aan en leidt ertoe dat het contact tussen banken en hun cliënten ernstig wordt belemmerd. Cliënten weten immers niet meer welke bankmedewerker en links ze wel kunnen vertrouwen en welke niet.”

Rolverdeling

Bij het bepalen van de strafeis is rekening gehouden met de ernst van de feiten, de rolverdeling tussen de verdachten en hun persoonlijke omstandigheden. Zo hebben twee van de vier verdachten al een lang strafblad. Deze twee verdachten hadden, in de visie van het OM, ook de grootste rol, de andere twee hebben vooral meegedeeld in de buit.

Daarom eist het Openbaar Ministerie tegen de 26-jarige verdachte uit Amsterdam een onvoorwaardelijke gevangenisstraf van drie en een half jaar. Tegen de 23-jarige man uit Appingedam eist het OM twaalf maanden gevangenisstraf, waarvan zes voorwaardelijk. Ook moet hij, als het aan het OM ligt, nog zes maanden uitzitten van een eerder opgelegde voorwaardelijke straf. Tegen de twee 21-jarige mannen uit Delft en Schiedam zijn taakstraffen van respectievelijk zestig en tachtig uur geëist.

Daarnaast vraagt het OM de rechtbank om de vorderingen van de benadeelde partijen toe te wijzen, zodat zij hun geld weer terugkrijgen. Tussen hen zitten ook vier banken, die hun gedupeerde klanten (deels) schadeloos hebben gesteld. De rechtbank doet op 16 april uitspraak.