Boetes voor snorders: 'Ik zie zelden een factuur voor illegaal taxivervoer en hier stond zelfs BTW in'

Snorders vormen oneerlijke concurrentie met taxichauffeurs die wél in vergunningen en hun auto hebben geïnvesteerd. Dat is wat de officier van justitie op woensdag 17 april meerdere malen zou herhalen in de Haarlemse rechtbank, waar meerdere mannen terecht stonden voor het verrichten van illegale taxidiensten op Schiphol.

Een 66-jarige man uit Zwijndrecht is als eerste aan de beurt. Tegenover de (economische) politierechter moet hij zich verantwoorden voor een betaalde rit naar Schiphol in februari 2023, wat volgens hemzelf op een misverstand berust. Hij heeft die dag inderdaad 135 dollar ontvangen voor de rit, maar dat bedrag was hem toegestopt zonder dat hij dat zelf zo had gewild. Toen er vervolgens door medewerkers van het Taxiteam van de Koninklijke Marechaussee op zijn raam was geklopt, en werd gevraagd naar zijn vergunning, zei hij daar niet over te beschikken, omdat hij naar eigen zeggen helemaal geen taxichauffeur was.

In zijn telefoon stond echter een app voor (betaalde) taxidiensten. Ook ontdekten de Marechaussees dat de man een factuur had gemaakt voor de rit van 135 dollar. ‘Daar schrok ik van’, houdt de officier van justitie de rechtbank evoor. ‘Ik zie zelden een factuur voor illegaal taxivervoer en hier stond zelfs BTW in, terwijl hij geen bedrijf had …’

Volgens haar is er geen reden om af te wijken van de boete van 1200 euro die de man eerder is opgelegd, waartegen hij in beroep is gegaan. De rechter volgt haar eis, maar dan met een voorwaardelijk deel van 300 euro.

Openheid van zaken

Gedurende de ochtend benadrukt de officier in elke zaak dat de snorders oneerlijke concurrentie vormen met (veelal) duurdere taxichauffeurs die wel over de juiste papieren beschikken en daar veel kosten voor maken en belasting afdragen. Ook wijst ze op een ander belangrijk punt: dat inzittenden van taxisnorders niet verzekerd zijn tijdens de rit. Een verkeersongeluk heeft dus altijd financiële gevolgen voor alle betrokkenen.

Later op de ochtend neemt een 27-jarige man uit Amsterdam plaats tegenover de rechter. Hij bekent alles. Inderdaad heeft hij ritten gereden zonder vergunning. Via een speciale app in dit geval, waar hij zich kon inschrijven voor ritjes bij Schiphol. Hij had zich alleen nooit gerealiseerd dat hij ook hiervoor over taxipapieren moest beschikken. Na de controle door het Taxiteam op Schiphol maakte hij zijn papieren direct op orde. Hij liet een boordcomputer inbouwen, regelde verzekeringen, vroeg een VOG aan en werd officieel taxichauffeur.

De officier prijst de man om zijn houding. ‘Hij geeft openheid van zaken en het siert hem dat hij alles heeft geregeld nu en zijn zaken op orde heeft.’ Tegen de man, een zogenoemde first offender, vordert zij een boete van 600 euro.

De rechter, die meteen uitspraak doet, gaat daarin mee. Wel met een voorwaardelijke deel van 300 euro, met een proeftijd van twee jaar.