OM eist 10 jaar gevangenisstraf voor kaping en gijzelneming op Nederlands schip

In een strafrechtelijk onderzoek naar kaping en gijzelneming aan boord van een Nederlands schip heeft het Openbaar Ministerie (OM) vandaag in de rechtbank Rotterdam 10 gevangenisstraf geëist tegen een nu 32-jarige man uit Nigeria: “Verdachte was een van de hoofdverantwoordelijken voor kaping en gijzelneming.”

Verkrijgen van losgeld als doel

Deze zaak gaat over geweldpleging met als naaste doel veel geld los te krijgen van een Nederlands bedrijf, rederij Forest Wave Navigation, gevestigd in Groningen.

De geweldpleging werd gepleegd aan boord van een Nederlands schip van deze rederij, de FWN Rapide. Dit schip is door met aanvalsgeweren bewapende piraten overvallen. Vervolgens zijn elf bemanningsleden onder voortdurende bedreiging van vuurwapens van hun vrijheid beroofd en beroofd gehouden, van het schip weggevoerd en vastgehouden op verschillende locaties op het vasteland. Hiermee is het Nederlandse belang een gegeven: een Nederlands schip werd aangevallen. Ook het rechtstreekse doel van de kaping en de vrijheidsberoving van de bemanning wordt al snel daarna duidelijk: het dwingen van Forest Wave Navigation tot het betalen van losgeld als voorwaarde voor het vrijlaten van de bemanning.

Elf mensen zijn bedreigd met aanvalsgeweren en vervolgens onder gewapende bewaking weggevoerd naar voor hen onbekende locaties. “Een heel angstwekkende situatie”, zei de officier van justitie ter zitting.

Op basis van onderzoek en verklaringen van getuigen stelt het OM dat de nu 32-jarige verdachte een belangrijke rol heeft vervuld bij zowel de kaping als bij de gijzelneming. Hij zou ‘majoor’ worden genoemd door zijn ondergeschikten.

Ontwrichtend

De strafbare feiten die in deze zaak aan de orde zijn, zijn vormen van piraterij, een ernstige vorm van internationale georganiseerde criminaliteit. Piraterij heeft niet alleen ernstige gevolgen voor de bemanning en bedrijven, het is ook ontwrichtend voor de zeevaart en internationale handel in het algemeen. Met het hinderen van de zeevaart zijn enorme economische belangen gemoeid.

Niet alleen zijn er directe Nederlandse handels- en economische belangen geschaad, ook is Nederland partij bij verdragen ter voorkoming van piraterij. Juist in een zaak waarbij op open zee misdrijven zijn gepleegd tegen een Nederlands schip rust er een verantwoordelijk op Nederland, als direct betrokkene, om vervolging in te stellen.

Bestrijding van piraterij

Een vervolging draagt immers bij aan het internationale belang van bestrijding van piraterij in zijn algemeenheid.

De officieren van justitie verwezen in hun requisitoir vandaag naar een recente resolutie van de veiligheidsraad. Daarin wordt verwezen naar grote zorgen over de ernstige en voortdurende dreiging die wordt veroorzaakt door piraterij, overvallen en internationale misdrijven op zee in de Golf van Guinea voor de internationale scheepvaart en voor de veiligheid en economische ontwikkeling van nabijgelegen landen. Ook de impact op zeelieden die worden gegijzeld en niet zelden met veel geweld worden geconfronteerd, en de gevolgen daarvan voor hun familieleden, wordt aangestipt. In de resolutie wordt opgeroepen tot bestrijding van piraterij en geweld op zee, en daartoe strekkende internationale samenwerking.

Nederland heeft een actieve bijdrage geleverd aan de bestrijding van piraterij voor de kust van Somalië en de Golf van Aden door deel te nemen aan militaire missies in die regio.

Nederland heeft in deze zaak een actieve bijdrage geleverd aan de bestrijding van piraterij door actieve opsporing. Ook wordt door het Landelijk Parket en de Landelijke Eenheid van de politie deelgenomen aan internationale samenwerking op het gebied van bestrijding van piraterij.

Uitspraak

De rechtbank doet naar verwachting op 15 juli om 13.00 uur uitspraak.