Lestips

Op deze pagina staan suggesties die in de les gebruikt kunnen worden om de werking van het strafrecht aan jongeren uit te leggen. Verder is het ook erg interessant om met de klas een keer een rechtbank te bezoeken om een echte strafzaak bij te wonen. Bijna alle strafzittingen zijn openbaar. Voor het middelbaar onderwijs is het in de regel mogelijk om binnen de rechtbank een rondleiding aan te vragen. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de rechtspraak of het arrondissementsparket in uw regio

Tip 1. Pro Demos: Gratis gastles en rechtbankbezoek

ProDemos biedt scholen de mogelijkheid om een gratis gastles over rechtspraak aan te vragen. Met interactieve werkvormen bespreken we de rechtspraak in onze samenleving en spelen de leerlingen (in toga) een rechtszaak na. De gastles is een goede voorbereiding op het bezoek aan de rechtbank. ProDemos biedt scholen ook de mogelijkheid om zelf een politierechterzitting bij te wonen.

Het aanbod voor gastles en rechtbankbezoek verschilt per arrondissement. Klik op het arrondissement waar uw school zich bevindt om een gastles en rechtbankbezoek aan te vragen. Contact met Pro Demos

Tip 2. Speel met je klas het OM-spel 'De Moordzaak'

Er is een moord gepleegd, los jij ‘m op? In de serious game De Moordzaak, ben jij de officier van justitie en geef je leiding aan het onderzoek door de politie. Wie betrek je er nog meer bij om de zaak op te lossen? Geef je het Nederlands Forensisch Instituut opdracht om sporen te onderzoeken? Vraag je toestemming aan de rechter-commissaris om de telefoon van de verdachte te tappen? Wanneer heb je genoeg bewijs en beslis je om de verdachte aan te houden? Kortom: jij neemt belangrijke beslissingen om er voor te zorgen dat de verdachte voor de rechter komt.

Wegens technisch onderhoud is het spel op dit moment niet te raadplegen. Wij streven ernaar dat De Moordzaak weer snel online komt.

Tip 3. Dossier van een moordzaak (Human documentaire)

“Ja, maar de vraag is, van wie is dat bloed?” Officier van justitie, Anne-Marie Ruijs-Verweij, denkt hardop na, terwijl zij de plaats delict bestudeert. Het is een zomerse dag. Even verderop ligt onder een blauw laken het lichaam van een dode man. Een rechercheur in een wit pak legt uit wat hij zojuist heeft ontdekt. De plaats delict is een bosperceel langs de snelweg in de buurt van Eindhoven. De plek vormt het vertrekpunt van een complexe zoektocht door de officier naar ‘waarheid’ achter een gruwelijke moord. Tijdens het onderzoek ontrafelt zich een beeld van de dader en zijn daad. Werkend onder druk van politiek, media en publieke opinie is het de officier van justitie die verantwoordelijk is voor het opsporen en vervolgen van verdachten, die overzicht houdt in het onderzoek en het rechercheteam bijstuurt waar het nodig is. Bekijk de documentaire

Tip 4. Kruip in de huid van de officier van justitie

Lees het dossier onder aan deze pagina met het proces-verbaal van de politie en het verslag van het verhoor van de verdachte en probeer een beeld te krijgen van wat er gebeurd is. Jij hebt een belangrijke taak want jij moet beslissen wat er met de verdachte moet gebeuren.

Je bent officier van justitie en ontvangt een proces verbaal van de politie. Jij moet beoordelen hoe de zaak verder gaat.

De officier van justitie kan beslissen om een zaak te:

  • Seponeren.
    Dat betekent dat hij de zaak niet in behandeling neemt. Bijvoorbeeld omdat er te weinig bewijs is of het feit niet ernstig genoeg is.
  • Srafbeschikking
    De verdachte krijgt een strafbeschiking van de officier van justitie aangeboden in de vorm van een boete of een taakstraf. Gaat de verdachte akkoord dan hoeft deze niet naar de rechter
  • Dagvaarden.
    De verdachte wordt opgeroepen om voor de rechter te verschijnen.

Opdracht: Jij bent de officier van justitie.

  1. Welke vervolgingsbeslissing neem je en waarom?
  2. Zoek in het wetboek van strafrecht (Wetboek van Strafrecht art. 300) op wat de maximumstraf is voor mishandeling (http://www.wetten.nl/)
  3. Het OM gebruikt Richtlijnen voor Strafvordering om de straf voor veel voorkomende lichte misdrijven te berekenen.
    Bereken de straf met behulp van de Richtlijn voor Strafvordering Mishandeling
  4. De officier van justitie wil dat jongeren (12 t/m 17 jaar) iets opsteken van de straf. Daarom wordt bij voorkeur een werk en/of leerstraf geëist. Wat vind jij in dit geval een goede werk- of leerstraf?
  5. De eis van officier van justitie in deze zaak was: 2 maanden cel. Het vonnis van de rechter was: 2 maanden voorwaardelijk en een werkstraf van 40 uur. Wat vind je van het verschil tussen de eis en het vonnis?